• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Markus jagar Finlands bästa sommarjobb

14.05.2013 Education, Entrepreneurship

Markus Mittler (t.v) fick tillsammans med Max Lindholm motta tredjepris Rotary startup Challenge för några veckor sedan. Nu vill Markus bli Finlands nästa energiambassadör.

Arcadastudenten Markus Mittler, 22, kan om några veckor vara Finlands nästa energiambassadör, som under hösten ger sig ut i världen för att representera Nordens största energikluster. För att gå vidare till slutintervju drar Markus nu igång en marknadsföringskampanj för att samla röster.

Tio länder på två månader, och möjligheten att bekanta sig med hur man internationellt löser globala energifrågor. Det är inget dåligt sommarjobb Nordens största energikluster, EnergyVaasa, erbjuder personen som får i uppgift att som energiambassadör representera tio Vasaföretag ute i världen. Under våren lediganslogs det som har kallats ”Finlands bästa sommarjobb”. Bland hundratals sökanden har man nu valt ut 15 personer som gått vidare. En av dessa är Arcadastudenten Markus Mittler, som utbildar sig inom distribuerande energisystem.

– Jag har alltid varit intresserad av energifrågor och alla möjligheter som branschen erbjuder. Detta känns som en unik språngbräda karriärsmässigt, och som en otrolig chans att marknadsföra den potential som vi i Finland har inom området. Samtidigt vill jag självklart också föra fram Svenskfinland, Arcada och utbildningsprogrammet i distribuerande energisystem, säger Markus.

Under måndagen ( 13.5) drog han igång en omfattande kampanj på sociala medier, bland annat genom en egen blogg och genom videoinlägg från Tyskland, där Markus just nu befinner sig för att genomföra sina utbytesstudier.

– En av energiambassadörens viktigaste uppgifter är synligheten i sociala medier. Nu följer en tio dagar lång marknadsföringskampanj, där alla vi 15 som gått vidare gör vårt yttersta för att få så många röster som möjligt. Till slutintervjun går fem personer, och en av dessa fem går vidare baserat på rösterna från allmänheten, förklarar Markus som redan planerar nästa blogginlägg om bioenergi.

Under våren deltog Markus tillsammans med Max Lindholm, i Rotary startup Challenge, en tävling för att stödja entreprenörskap i Helsingforsregionen. Även här nådde Markus framgång, då han tillsammans med Max tog en tredjeplats för affärsidéen för företaget EnergOy.

– Jag ser det som en enorm fördel att jag genom mina studier, fått delta i Rotary startup Challenge under våren. Jag är övertygad om att det stärker mina chanser i tävlingen, och jag hoppas att fler, såväl studenter som allmänheten, får upp ögonen för de intressanta möjligheter som energiteknik för med sig.

Vi på Arcada håller tummarna för Markus och hoppas han snart kan titulera sig energiambassadör!
Markus Facebooksida hittar du här.

 

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • inside@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
  • 08.11.2019 Career Monitoring Among Arcada Alumni:  What Do Alumni Say About Their Education 5 Years After Graduating?
  • 15.10.2019 Karriäruppföljning
Read more

AuthorArcada Communications

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada