• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Markus jagar Finlands bästa sommarjobb

14.05.2013 Education, Entrepreneurship

Markus Mittler (t.v) fick tillsammans med Max Lindholm motta tredjepris Rotary startup Challenge för några veckor sedan. Nu vill Markus bli Finlands nästa energiambassadör.

Arcadastudenten Markus Mittler, 22, kan om några veckor vara Finlands nästa energiambassadör, som under hösten ger sig ut i världen för att representera Nordens största energikluster. För att gå vidare till slutintervju drar Markus nu igång en marknadsföringskampanj för att samla röster.

Tio länder på två månader, och möjligheten att bekanta sig med hur man internationellt löser globala energifrågor. Det är inget dåligt sommarjobb Nordens största energikluster, EnergyVaasa, erbjuder personen som får i uppgift att som energiambassadör representera tio Vasaföretag ute i världen. Under våren lediganslogs det som har kallats ”Finlands bästa sommarjobb”. Bland hundratals sökanden har man nu valt ut 15 personer som gått vidare. En av dessa är Arcadastudenten Markus Mittler, som utbildar sig inom distribuerande energisystem.

– Jag har alltid varit intresserad av energifrågor och alla möjligheter som branschen erbjuder. Detta känns som en unik språngbräda karriärsmässigt, och som en otrolig chans att marknadsföra den potential som vi i Finland har inom området. Samtidigt vill jag självklart också föra fram Svenskfinland, Arcada och utbildningsprogrammet i distribuerande energisystem, säger Markus.

Under måndagen ( 13.5) drog han igång en omfattande kampanj på sociala medier, bland annat genom en egen blogg och genom videoinlägg från Tyskland, där Markus just nu befinner sig för att genomföra sina utbytesstudier.

– En av energiambassadörens viktigaste uppgifter är synligheten i sociala medier. Nu följer en tio dagar lång marknadsföringskampanj, där alla vi 15 som gått vidare gör vårt yttersta för att få så många röster som möjligt. Till slutintervjun går fem personer, och en av dessa fem går vidare baserat på rösterna från allmänheten, förklarar Markus som redan planerar nästa blogginlägg om bioenergi.

Under våren deltog Markus tillsammans med Max Lindholm, i Rotary startup Challenge, en tävling för att stödja entreprenörskap i Helsingforsregionen. Även här nådde Markus framgång, då han tillsammans med Max tog en tredjeplats för affärsidéen för företaget EnergOy.

– Jag ser det som en enorm fördel att jag genom mina studier, fått delta i Rotary startup Challenge under våren. Jag är övertygad om att det stärker mina chanser i tävlingen, och jag hoppas att fler, såväl studenter som allmänheten, får upp ögonen för de intressanta möjligheter som energiteknik för med sig.

Vi på Arcada håller tummarna för Markus och hoppas han snart kan titulera sig energiambassadör!
Markus Facebooksida hittar du här. (External link)

 

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

E-mail: communications@arcada.fi

Contact details

  • Facebook (External link)

More by the same author

  • 21.12.2021 Winter adventures in Helsinki
  • 17.05.2021 2020: The start of a new normal
  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
More posts by Arcada Communications

AuthorArcada Communications

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada