Kampanjkoncept av proffskvalitet

Kursen Conceptual Thinking inom utbildningen online media pågår och jag har chansen att delta i ett av pitchingtillfällena, där studenterna presenterar kampanjkoncept som de har tagit fram för Pepsi Max.
När jag stiger in i det mörklagda rummet är känslan av förväntan påtaglig. Alla studenter är på plats och uppdragsgivarens representanter sitter på första rad. Spännande! Under den här kursen tar studenterna sig an verkliga uppdrag. Syftet är att de i grupp ska lära sig att jobba med koncept och utveckla idéer till genomtänkta helheter färdiga att säljas till en kund.
Rummet tystnar och en filmsnutt börjar rulla. Den första presentationen tar vid, sedan den andra och den tredje. Jag fängslas av studenternas engagemang, lediga sätt att presentera sina väl genomtänkta kampanjhelheter och även förmågan att ta emot uppdragsgivarens tack och konstruktiva respons. Kampanjförslagen består av många beståndsdelar – de har lyckats bygga geniala helheter av delvis enkla element varvat med nytänk. Och de har verkligen tagit målgruppen i beaktande.
Samtidigt som jag inspireras av de många idéerna växer åter igen stoltheten för vår högskola och studenterna. Här står framtidens proffs! Förmågan att paketera konceptet till en säljande helhet är en sak, att sälja sina idéer är en helt annan. De här studenterna har lyckats med båda. Att höra kunderna och uppdragsgivarna säga att koncepten och presentationerna var av proffsig kvalitet leder till att stämningen stiger.
Studenterna har lyckats med sin uppgift att göra konceptplanering på basis av given brief och att göra professionella presentationer. Jag hoppas att den här kreativa lärandeprocessen i samverkan med arbetslivet har varit både lärorik och givande och också rolig.
/Gunilla