• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Hälsningar från Elektroniska Affärer-kursen!

07.04.2014 Education

Jag deltog i Elektroniska Affärer-kursen i period 3 där vi jobbade med att bygga upp en nätbutik. Vi gjorde nätbutiken så att bara man skulle öppna ett konto för butiken skulle man helt i verkligheten kunna sälja sina produkter eller tjänster. Vi arbetade i grupper på fyra eller fem personer och arbetet var uppdelat i olika faser som till exempel layout och produkter och betalning och leverans. I grupperna skulle olika personer vara ansvariga för olika faser vilket gjorde att det inte endast blir en som är ansvarig för allt. Fasdelningen av arbetet betydde också att vi hade deadlines för mindre delar av hela arbetet nästan varje vecka under kursen. Det var bra eftersom det då inte går så som det så ofta brukar gå att man gör allt kvällen innan deadline. Det hjälpte också med att fokusera på en specifik del av nätbutiken i gången.

Vi använde oss av tjänsteleverantören Vilkas som möjliggör att man kan göra hela nätbutiken på nätet utan att behöva ladda ner något program, vilket var mycket bra eftersom man då kan arbeta på vilken dator som helst. Mikael lärde oss med ”flipped classroom” metoden så att vi läste teoridelen hemma och arbetade med nätbutikerna sedan på lektionerna. Det fungerade bra för att man då hade möjlighet att genast få hjälp om man hade problem eller frågor när man byggde upp nätbutiken istället för att hemifrån hamna skicka e-post och vänta på svar och då inte komma framåt.

Vi lärde oss mycket nytt under kursen och det var väldigt bra att allt gjordes så som det skulle göras ”på riktigt”. Det var intressant att i varje fas gå igenom alla saker både från kundens och från försäljarens perspektiv. Vi hade ju alla erfarenhet om hurudant det är att vara kund i en nätbutik men inte om hurudant det är att vara försäljare. Vi lärde oss att bättre förstå hurudan en bra nätbutik är och vad som behövs för att starta en nätbutik som bland annat leveranskontrakt och betaltjänstleverantör. Det krävdes också en del undersökning för att veta vilka våra konkurrenter är och hur vi skulle göra vår egen nätbutik unik.

Nätbutiker blir allt populärare och det blir hela tiden viktigare för företag att ha en egen nätbutik. Med hjälp av den här kursen kan troligen alla som gick den starta en egen nätbutik till exempel i framtiden om man har ett eget företag eller om man arbetar för ett företag som inte ännu har en nätbutik. Kursen gav också en bra förståelse om hur mycket arbete det kräver att starta en nätbutik vilket kan hjälpa med att förstå om ett företag som gör nätbutiker åt andra företag prissätter sina tjänster allt för dyrt. Till exempel för en mindre företagare kan det vara mycket lönsammare att kunna själv bygga upp sin egen nätbutik istället för att köpa tjänsten av någon annan. Allt som allt var kursen mycket intressant och lärorik och jag skulle absolut rekommendera den åt andra.

/Daniela Schulman

PS Vill du se några av butikerna som skapades under kursen? Här kommer ett par exempel:

http://teatime.arcada.vilkas.fi/ (External link)
http://tsykkeli.arcada.vilkas.fi (External link)
http://sokeri.arcada.vilkas.fi (External link)
http://supersport.arcada.vilkas.fi (External link)
http://kocken.arcada.vilkas.fi
(External link)
http://youngwildfree.arcada.vilkas.fi
(External link)
http://indesign.arcada.vilkas.fi (External link)/

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • E-mail: inside@arcada.fi
  • Facebook (External link)

More by the same author

  • 21.12.2021 Winter adventures in Helsinki
  • 17.05.2021 2020: The start of a new normal
  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
More posts by Arcada Communications

AuthorArcada Communications

TagsElektroniska Affärer, nätbutik, Vilkas

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 22.06.2022
    Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada