• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Demola erbjuder skaparglädje och professionellt nätverk

13.06.2017 Education, Entrepreneurship

Det är en fredag eftermiddag i maj, troligtvis den varmaste på länge. Trots det samlas ett gäng glada och förväntansfulla studenter från högskolor i Helsingfors tillsammans med uppdragsgivare i Team Finland-huset i Gräsviken. Det är dags att presentera slutresultatet för de uppdrag som studenterna jobbat med under de senaste tre månaderna i samarbete med uppdragsgivarna under ledning av Demola-facilitatorer.

Jag är själv också förväntansfull. Jag har haft den unika chansen att vara med och initiera Arcadas samarbete med innovationsekosystemet Demola tillsammans med Arcadas företagscoach och därmed haft chansen att följa med samarbetet från början.

Och visst är det fantastiskt att se vilken styrka det finns i de tvärvetenskapliga och mångkulturella team som studenterna bildar. Teamen består av studenter från olika högskolor i Helsingfors och de kommer från olika håll i världen. Alla delar med sig av sitt kunnande, sina kompetenser och erfarenheter och vilken show det blir! Men det är inte bara den säljande presentationen som utvärderas utan också den lösning som teamen tagit fram.  Och de har inte bara delat på det kunnande och de kompetenser de själva har i bagaget utan de har också läst in sig på nya ämnen och tagit fram ny information i form av intervjuer, möten och enkäter. Under den tre månader långa innovationsprocessen har studenterna också jobbat nära med uppdragsgivarens representanter.

Den första presentationen är över och jag är såld. Det är lätt att le – det blev lyckat! Den första presentationen följs av flera intressanta presentationer – innovativa lösningar på olika typer av problem. Arcadas företagscoach deltar i tävlingsjuryn och juryn har inte ett lätt uppdrag att välja den bästa idén och den bästa presentationen. Studenternas presentationer visar att de har tagit uppdragen seriöst, gett järnet och tror på sina idéer och lösningar. Tala om professionella, engagerade och företagsamma studenter!

Jag hoppas att studenter, experter och företag och organisationer tar sig tid och deltar i Demolas innovationsverksamhet. Jag är säker på att det är en givande och lärorik, men också en krävande period på tre månader för alla parter. Jag är glad att vår högskola deltar i Demola och att vi kan erbjuda våra studenter enastående lärande projekt i samarbete med arbetslivet och studenter från andra högskolor och branscher.

Blev du intresserad av Demola och ett samarbete med ett av världens mest omfattande innovationsekosystem? På Demolas webbplats (External link)hittar du mer info. Du kan också läsa mer om Arcadas deltagande här på arcada.fi (External link).

/Gunilla

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

E-mail: communications@arcada.fi

Contact details

  • Facebook (External link)

More by the same author

  • 21.12.2021 Winter adventures in Helsinki
  • 17.05.2021 2020: The start of a new normal
  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
More posts by Arcada Communications

AuthorArcada Communications

TagsDemola, entreprenörskap, Helsingfors universitet, innovation, Metropolia, samarbete

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Business / Business / Liiketalous

  • 29.12.2022
    A cryptocurrency stakeholder group that can bring about change to current cryptocurrency regulation
  • 19.12.2022
    Hur utreda uppfattningar bakom förändrande köpvanor – snabbt och effektivt?
  • 28.11.2022
    Praktik som inkörsport till affärslivet och det finländska samhället

Arcada 25

  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022
    Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022
    Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen

Arcada Research News

  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI
  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 09.01.2023
    Corona, never forget
  • 21.12.2022
    Exploring value co-creation and brand loyalty in online communities in China.
  • 08.12.2022
    Humanisation of Media on Social Media

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada