• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Filmteamet “Like a sir” till final i tävlingen Uneton48

05.06.2013 Alumni, Cooperation, Projects

Från manusidé till färdig film – på bara 48 timmar. Tävlingen för kortfilm, Uneton 48, är inget för nybörjare. Fråga filmteamet bakom ”Like a Sir”, som består av studenter och alumner från Arcada. Under veckan fick teamet veta att de gått vidare till final i Uneton 48, och nu tävlar de mot nio andra bidrag med sin kortfilm ”Dead men tell no tales”, som gör ett nedstamp i urbana legender.
– Då tävlingen började kl. 19.00 på fredagen fick vi vår genre, en person som skulle vara med i filmen, ett föremål och ett ordspråk av arrangörerna, förklarar Artur Sallinen, Arcada alumn som varit med och skrivit manus och gjort filmens regi.

Efter fem timmar av brainstorming hade teamet sin filmidé klar. Tre timmar sömn senare, tidigt på lördagmorgon, började inspelningarna i Botby Gård och Berghäll.
– Klippet skedde natten till söndag och söndagens användes för färgkorrigering och slutlig grafik, förklarar Sallinen och konstaterar att teamet jobbat väldigt bra tillsammans. Alla av killarna är bekanta sedan tidigare via Reel People, nätverket för filmmakare från Arcada.
”Dead men tell no tales” visar upp en imponerande casting med Jonathan Hutschings, Frank Boyle, Glyn Welden Banks och Kris Gummerus, vars urbana legender snart kommer att flätas samman i filmen för att, som sig bör i legender, sluta oväntat.

Nu väntar en snabb omröstning på webben och 8.6.2013 kulminerar Uneton 48 i en filmfestival där vinnarna premieras.  ”Dead men tell no tales” är även nominerad för bästa ljud och bästa klipp.
– Våra fyra ljudmän jobbade ihärdigt med spåret till filmen under våra 48 timmar, och slutligen kunde de producera ett 5.1 surround ljud, vilket självklart är helt fantastiskt, konstaterar Sallinen.

Filmteamet ”Like a Sir” består av:

Manus och regi: Staffan Gräsbäck, Joel Rahkonen, Artur Sallinen och Emil Sallinen.
Foto och ljus: Dan Gustafsson och Mathias Lönnström
Ljud: Pontus Borg, Niclas Johansson, Ludvig Nylund och Emil Soininen
Musik: Jonatan Seeskari

Rösta och se filmen av Like a Sir här http://www.mtv3.fi/kilpailut/?ava/uneton48/1764499

Arcada Communications

The communications team at Arcada is involved with everything from press releases and events to student recruitment and marketing (as well as everything in between). Our blog posts will without a doubt be just as varied.

Contact details

  • inside@arcada.fi
  • Facebook

More by the same author

  • 09.10.2020 Alumnporträttet: Språkkunskaper och utbytesstudier ledde till Alex Reinikkas nordiska jobb
  • 05.10.2020 Alumni Portrait: Michael Ringlein is motivated by freedom
  • 09.04.2020 Alumnporträttet: Yasmine Owusu värdesätter människomötena på familjecentret
  • 08.11.2019 Career Monitoring Among Arcada Alumni:  What Do Alumni Say About Their Education 5 Years After Graduating?
  • 15.10.2019 Karriäruppföljning
Read more

AuthorArcada Communications

Tagsalumn, Uneton48

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

Arcada Research News

  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada