• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Stockholm med 135 studenter!

09.10.2013 Education, Entrepreneurship

I måndags gick startskottet för Arcada Business Schools nya kurs Arcada 360. Kursen har som mål att vidga studenternas vyer genom att låta dem analysera och reflektera kring stora samhällsfrågor. Ett annat syfte är att främja integreringen av utländska och inhemska studenter genom att alla läser och arbetar tillsammans på engelska.

Startskottet för Arcada 360 var en studieresa till Stockholm med 135 finländska och utländska studenter. På väg till Stockholm fick studenterna förbereda sig för olika studiebesök genom att göra efterforskningar och förbereda frågor. De fick också göra mingel- och kommunikationsövningar med bakgrund i kursen Communications & Public speaking som löper parallellt med Arcada 360.

Studiebesöken i Stockholm var valda så att de alla hade en koppling till de teman som under läsåret kommer att bearbetas i kursen: Europas framtid, Finanskrisen och Rätten att resa. Väl framme i den svenska huvudstaden delades studenterna upp i sju grupper som gjorde var sitt studiebesök till finansbolaget 3i, konsultbyrån JKL, logistikföretaget ME Group, trendbyrån Travel Trends, Södra Teatern, Utrikesdepartementet och Crystal Plaza Hotel.

Efter studiebesöken och några timmars fritt strosande i ett höstsoligt Stockholm återupptogs arbetet på kryssningsrutten tillbaka mot Helsingfors. I nya konstellationer fick studenterna diskutera och utvärdera sina erfarenheter av studiebesöken, och förbereda sig för det arbete som vidtar efter hemkomsten: att fylla i den läsårslånga Learning Diary som är en del av utvärderingen i Arcada 360, och att skriva en kortare uppsats om resan.

Det kanske största glädjeämnet under resan var att se hur studenterna umgicks och lärde känna varandra, oavsett nationalitet. Den ofta så utmanande integreringen av studenter av olika härkomst fick under två dagars vistelse på Östersjön en rejäl och positiv skjuts framåt!

Som lärare var det en fröjd att följa med våra duktiga studenter på resan. I Arcada Business School går engagerade, noggranna och ambitiösa studenter som genom ett professionellt uppträdande och pålästa frågor på ett utmärkt sätt representerade Arcada, sina hemländer, och en generation ungdomar som i framtiden har alla möjligheter att bidra till att utveckla finskt näringsliv och samhälle i en mycket lovande riktning.

/Katarina

Arcada i världen

Samtidigt som vardagen på Arcada är fylld av interkulturella möten blickar vi även ut över landsgränserna. Här kan du följa studenter och medarbetare som läser kurser, deltar i utbyten och genomför projekt i utlandet.

Contact details

  • international@arcada.fi

More by the same author

  • 21.09.2018 Arcada 360 trip to Stockholm
  • 26.04.2018 Nurses’ confidence in medication safety – även kallad Intensive eating week
  • 29.11.2017 Entrepreneurial thinking in Paris
  • 16.11.2017 MBA students organized a trip to Stockholm!
  • 15.11.2017 4th Nordic Forum for Nurse Educators 
Read more

AuthorArcada i världen

TagsArcada Business School, Stockholm, studiebesök, Studieresa

Meet our bloggers

Arcada Research News

  • 19.02.2021 MäRi – sociala robotar som agenter i vården
  • 15.12.2020 The Ministry of Education and Culture funds Arcada’s new research programme
  • 25.11.2020 Arcada’s researchers are contributing to the development of an ethical assessment of Artificial Intelligence

International Student Ambassadors

  • 09.02.2021 Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada
  • 19.01.2021 My Master’s Journey
  • 16.12.2020 A day in the life of an International Business student

The NURED Project

  • 28.02.2020 Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019 The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019 The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Vårdprogrammet

  • 16.04.2019 Nurses’ Confidence in Medication Administration

Arcada Entrepreneurship

  • 23.04.2019 Strategy Workshop – Paul D. Savage
  • 16.04.2019 Tieto visit- An emphatic building for activity based working style
  • 12.04.2019 Från post it-lappar till konkret förändring – ett recept till vinnande koncept

Kultur och Media / Culture and Media

  • 22.12.2020 Creativity: A Multidisciplinary Systematic Literature Review by Özgür Ak
  • 15.12.2020 Instagram Brand Awareness among fitness minded female millennials. Do values behind the company increase follower base more efficiently than mere advertising? by Polina Kantola
  • 04.11.2020 Mobile journalism in Finnish TV-news broadcasting – The impact on news storytelling

Cookies Availability statement

© 2021 Yrkeshögskolan Arcada