• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!

Student Victor Carlsson

08.02.2023 Entrepreneurship, Student Life

Dagens gästbloggare: Student i kulturproducentskap Victor Carlsson, ordförande, Arcada Entrepreneurship Society

Jag har haft tur. Några år bakåt fick jag via en kompis chansen att arbeta på ett entreprenörskaps-evenemang på Aalto-universitetet. Evenemanget förde samman personer som brinner för att skapa lösningar till företagsvärldens verkliga utmaningar. Det här blev min första kontakt med en entreprenörskapsgemenskap, och den upplevelsen levde med mig i fler år. Jag kände alltså till vad entreprenörskapsföreningar är och hur de fungerar, innan jag inledde mina studier vid Arcada.

När jag började på Arcada var det klart för mig att studielivet inte bara skulle få vara fest. Jag ville lära mig för livet, och aktivera mig i studentföreningsverksamheten för att få erfarenhet av styrelsearbete, evenemangsplanering och nätverksskapande. Det öppnades en chans för mig att återuppliva Arcada Entrepreneurship Societys (AES) verksamhet, som varit inaktiv i flera år. Efter pandemin kändes det extra viktigt att få igång verksamhet som för samman studenter och skapar gemenskapskänsla.

Det råkade sig dessutom att Arcada vid samma tidpunkt byggde ett nytt entreprenörskapscenter med mål att stöda studenternas färdigheter att ta fram, utveckla och presentera sina företagsidéer – det fanns alltså ett underlag för att ytterligare utveckla entreprenörskapsandan vid Arcada.

Varför är det viktigt?

”Jag tror nog inte att jag är intresserad av företagande”, har jag hört många studenter säga. Det är helt ok, brukar jag svara, men entreprenöriellt tänkande behövs också i sammanhang där du inte planerar att starta ett eget företag eller utveckla en affärsidé. Frisörer, läkare, kurirer, servitörer och byggarbetare är alla exempel på yrken där det behövs färdigheter att leda och planera sitt eget arbete. I och med världsläget och resursbristen i många branscher kommer det dessutom att förväntas att arbetstagare har bättre entreprenöriella färdigheter än det tidigare krävts. Det här är en verklighet, ville vi det eller inte.

Därför känns det speciellt viktigt för mig att utveckla en verksamhet som AES – jag vill bygga en gemenskap för likasinnade människor. Via evenemang, workshoppar och umgänge kan vi skapa en plats där studenter får nätverka, dela sina tankar och utmana sig själva. Vi kan sänka ribban för att bli företagare och utveckla drömmen ”tänk om jag kan göra min ide till ett företag, och i trygga händer bygga upp det till något fint”. Vi behöver mera mod i Finland och jag hoppas att AES och Arcada Entrepreneurship Hub kommer att bidra till det.

Arcada uppmärksammar sitt 25-årsjubileum genom medelinsamlingskampanjen Arcada 25. Genom att donera till ändamålet Smarta och innovativa lärmiljöer (External link) kan vi ta fram miljöer som stöder utvecklandet av mjuka färdigheter och entreprenöriellt tänkande.

Student Victor Carlsson

Arcada 25

Världen i dag är ombytlig, oviss och komplex. Arcada har redan i ett kvartssekel utvecklat kompetenser för samhällets behov och utbildat experter för framtiden. Vi skapar konkret kunskap i en abstrakt värld. Kom med och bygg en bättre framtid på arcada.fi/donera

E-mail: mia-maja.wagar@arcada.fi

Contact details

More by the same author

  • 23.03.2023 Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 05.12.2022 Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI
  • 07.11.2022 Om att stå stadigt när det blåser som mest
  • 03.10.2022 Dags att ta tempen på jubileumsinsamlingen
  • 22.06.2022 Förstavårdens arbetsdag är variation, utmaningar och krav – men de går att bemästra
More posts by Arcada 25

AuthorArcada 25

Meet our bloggers

International Student Ambassadors

  • 24.01.2023
    Arcada – A Sustainable Study Choice in Helsinki, Finland
  • 04.01.2023
    Nursing studies at Arcada: safe and culture-friendly with high-quality teaching
  • 03.01.2023
    Not All Who Wander Are Lost

Arcada 25

  • 23.03.2023
    Samarbete mellan företag och högskola – risk eller möjlighet?
  • 08.02.2023
    Unga studenter – vi behöver tänka i entreprenöriella banor!
  • 05.12.2022
    Lösningarna finns i samarbetet mellan människan och AI

Arcada Research News

  • 15.03.2023
    Key factors for successful collaboration identified in the SMARTNET project
  • 10.03.2023
    Student blog: European Convention on Human Rights and the Protection of Private Life, Freedom of Expression and Access to Information in a Digital Age
  • 15.06.2022
    News from Arcada’s Laboratory for Trustworthy AI

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Ergoterapi

  • 02.02.2023
    Ergoterapi-interventioner för ledgångsreumatism och De Quervains syndrom
  • 02.02.2023
    CRPS – Vad är det och hur kan ergoterapeuter jobba med smärtpatienter?
  • 31.05.2022
    Ergoterapi ur ett föräldraperspektiv, föräldraskap ur ett ergoterapiperspektiv

Energy and Material Technology labs

  • 17.05.2022
    DIGIMANU2 – Digital utveckling av Arcadas ingenjörsutrymmen
  • 18.02.2021
    DIGIMANU – Digitala laboratoriemiljöer
  • 17.07.2020
    Our new research project ‘’ALL-IN for Plastics Recycling’’ at its start phase

Cookies Availability statement

© 2023 Yrkeshögskolan Arcada