• Frontpage
  • Bloggers
  • Archive
  • About
Inside

Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor

Man pekar på skärm.

21.04.2022 Education, Entrepreneurship, Projects

”Vi söker dig med innovationsförmåga och entreprenörskapstänk”. Ungefär så lyder formuleringen av önskade kvaliteter på framtida anställda i flera av dagens arbetsannonser.

Det är en tydlig trend att arbetslivet i allt högre grad betonar mjuka färdigheter samt förmågor att driva utveckling och förändring i den komplexa och ombytliga värld vi lever i. Vi vet att flera yrken i framtiden kommer att förändras, men det är svårt att säga hur.

År 2019 listade utbildningsstyrelsen de fem främsta arbetslivsfärdigheterna. Enligt rapporten är ingredienserna för framgångsrik professionell utveckling följande:

  • Problemlösningsförmåga
  • Kreativitet
  • Inlärningsförmåga
  • Kommunikationsförmåga
  • Personligt ledarskap

Denna lista stöds av flera internationella rapporter som visar att det blir allt viktigare för oss att utveckla entreprenöriellt tänkesätt – oberoende om vi väljer att bli egenföretagare eller anställda på ett förtag eller organisation. Arbetslivet behöver personer som inte ser förändring som hot, utan som en naturlig och utvecklande del av karriären. Dessa personer utgör en konkurrensfördel för företagen och har ofta både färdigheter och engagemang att innovativt utveckla idéer och projekt som stöder företagets framtida prestationsförmåga.

Stöd för utveckling av mjuka färdigheter

För att utveckla mjuka färdigheter och entreprenörskapstänk behövs tid, coachning och möjlighet till praktiska övningar.

Som högskola har Arcada ett ansvar att säkerställa att våra studenter är möjligast mogna för att göra entré i arbetslivet. Det här innebär att vi behöver föra utbildningen och arbetslivet ytterligare närmare varandra, för att på bägge sidor kunna identifiera och förstå det framtida arbetets nyckelkompetenser.

Under de senaste åren har Arcada lagt extra mycket fokus på att stöda studenternas nyfikenhet, kommunikation, självstyrdhet samt förmåga att kontinuerligt ta till sig ny kunskap. Studenterna har via simuleringsövningar av bland annat arbetsintervjusituationer kunnat iaktta och analysera sitt kroppsspråk och sin kommunikation, vilket gjort det möjligt att identifiera utvecklingsbehov och träna inför verkliga möten med potentiella arbetsgivare. Den här typen av konkreta övningar, i kombination med coachande handledning, är viktiga för att studenterna ska ha en så smidig övergång till arbetslivet som möjligt och från dag ett kunna fokusera på sin personliga karriärutveckling.

Under de kommande åren kommer vi att göra ytterligare satsningar för att stöda studenternas kreativa tänkande, innovationsförmåga och personliga ledarskap. I våra lärmiljöer kan de utveckla och träna mjuka arbetslivsfärdigheter, vilket ger dem möjlighet att utvecklas till både framtida entreprenörer och intraprenörer – innovativa och dynamiska framtida experter som aktivt deltar i både samhälls- och arbetslivsutvecklingen.

Text: Mervi Hernberg, Entreprenörskapscoach, Arcada

Arcada uppmärksammar sitt 25-årsjubileum genom medelinsamlingskampanjen Arcada 25. Genom att donera till ändamålet Smarta och innovativa lärmiljöer (External link)kan vi ta fram miljöer som stöder utvecklandet av mjuka färdigheter och entreprenöriellt tänkande.

Man pekar på skärm.

Arcada 25

Världen i dag är ombytlig, oviss och komplex. Arcada har redan i ett kvartssekel utvecklat kompetenser för samhällets behov och utbildat experter för framtiden. Vi skapar konkret kunskap i en abstrakt värld. Kom med och bygg en bättre framtid på arcada.fi/donera

Contact details

  • E-mail: mia-maja.wagar@arcada.fi

More by the same author

  • 19.05.2022 Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 31.03.2022 Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?
  • 11.03.2022 Människan, robotik och AI
More posts by Arcada 25

AuthorArcada 25

Meet our bloggers

Business / Business / Liiketalous

  • 28.04.2022
    Vem köper mat på nätet i framtiden?

Arcada 25

  • 19.05.2022
    Hur kan teknologi främja tillgängligheten i samhället?
  • 21.04.2022
    Därför är innovativt entreprenörskapstänk en framgångsfaktor
  • 31.03.2022
    Digitala tvillingar inom ingenjörsvetenskapen – vad är det och varför behöver vi dem?

International Student Ambassadors

  • 03.02.2022
    Arcada – A Truly International Experience in Helsinki
  • 06.12.2021
    Why I Chose Finland as My Study Destination (and Would Do It All Over Again)
  • 09.02.2021
    Two Things You Should Know About Studying in Finland and at Arcada

Arcada Research News

  • 21.10.2021
    Märi-projektet framskrider och når delmål
  • 01.06.2021
    Lohkoketjuekosysteeminen tarkastelua hallinnan ja adoption näkökulmasta
  • 19.02.2021
    MäRi – sociala robotar som agenter i vården

The NURED Project

  • 28.02.2020
    Ending the NURED Project: final products, and final thoughts.
  • 30.09.2019
    The NURED Final Seminar – WELCOME!
  • 13.06.2019
    The NURED Roadtrip – Discussions about developing nursing curriculas across the Baltic Region

Kultur och media / Culture and Media / Kulttuuri ja media

  • 18.05.2022
    How can small museums innovate on digitalisation?
  • 30.11.2021
    Boom-boom-boomer – kolla hit, detta är politik!
  • 29.11.2021
    Silmän liikkeiden tutkimisesta – osa 2

Cookies Availability statement

© 2022 Yrkeshögskolan Arcada