Alumni

Arbetslivet och examen

March 3, 2014

Hej, jag heter Benjamin Harf (fd Packalén) och har just tagit emot kaveln i alumnstafetten. Är med i alumnrådet och ser all kommunikation mellan studenter, personal och oss alumner som positiv. Min del av alumnstafetten kommer att bestå av en serie på tre blogginlägg:

1. Arbetslivet och examen
2. Produktivitet i arbete
3. Företagande

Jag studerade under tiden då Arcada fanns på tre olika enheter; Hagalund, Drumsö och Sturegatan. Dimissionen hade jag den stora äran att få uppleva i det nya Arcadahuset där jag fick min ingenjörsexamen 2005. Under min studietid var jag aktiv i såväl ämnesföreningar som studerandekår. I dag leder jag Fortbildningscentrum Prakticum som prorektor.

Under min tid som tutor i ASK hade jag tillsammans med mina “tutorvänner” förmånen at få informera om (läs sälja) Arcada ute på andra stadiets läroanstalter. Förutom att det var ofantligt roligt var det även mycket lärorikt och visade sig senare vara starten på min karriär inom utbildningsbranschen. Den vanligaste frågan som dök upp var: hur mycket får man betalt som tradenom, ingenjör, fysioterapeut, medianom osv. Som många vet så har den frågan inget svar. Det som däremot på ett ungefär går att svara på är vilken utgångslön man kan få eller vad arbetet går ut på i en viss befattning.

Redan inom den grundläggande utbildningen blir vi på något sätt jätte examensfokuserade. Säkert har även samhället med statuspress osv. en påverkan här. Jag själv tror starkt på att hålla fokus på vad man vill arbeta med och låta det utforma vad man skall studera / vilka examina man skall avlägga.

För att förtydliga mitt budskap tar jag här ett exempel från kulturbranschen och medianomer. De senaste åren har antalet studieplatser minskat inom kulturbranschen. Här räknar man med ett minskat behov av arbetskraft inom “traditionell” radio, TV och film. Dock finns ett stort behov av “medianomkunnande” i arbetslivet. Bara den explosionsartade införande av social media i företag och organisationer har lett till ett behov av mediafostran, snabbt producerade kortfilmer, modern marknadsföring mm. Så gott som varenda bil, teknisk pryl, produkter och tjänster presenteras i dag i form av film och modern webbproduktion. Medianomkunnande behövs alltså, men till många fler branscher än tidigare.

Jag har själv haft stor nytta av att bredda mina studier (teknik, ekonomi och pedagogik) så gott det gick och att jobba inom flera branscher. Det att jag jobbat inom el-branschen samt varit företagare inom restaurang- och logistikbranschen har egentligen gett mig förutsättningar att utöva mitt yrke i dag. Jag är glad att se hur Arcada i dag ger möjlighet att bredda studier inom flera olika branscher och hoppas utvecklingen fortsätter så att möjligheten är ännu större i framtiden. Jag vill poängtera att det förstås är viktigt att ha sin bransch/sitt område där man har ett starkt kunnande som bas för att bredda så långt som möjligt.

“Arbetslivet är ingen examen, men en “bred” examen ger dig stora möjligheter i arbetslivet.”

Med det här inlägget vill jag uppmuntra ni studenter att utöver att ha examen som målsättning i ett tidigt skede fundera på hur ni skall bredda ert kunnande med tanke på ert “marknadsvärde” på arbetsmarknaden / inom er bransch.

En riktigt trevlig fortsättning på våren! Hoppas på mycket sol och värme så vi får ett slut på det här snöslasket 🙂
/Benjamin